Kluczowe elementy planowania według potrzeb firmy

„To lepsze niż …(tu padła nazwa konkurencyjnego rozwiązania klasy EPM oferowanego przez jedną z największych firm IT na świecie)”.

Takie zdanie usłyszałem dziś od CFO uznanej firmy z branży FCMG – właściciela uznanej marki i lidera w swym segmencie. Cieszy mnie ono niezmiernie, tym bardziej, iż zdanie to padło z ust osoby, która w swej dotychczasowej karierze zawodowej miała okazję korzystać z wiodących rozwiązań wspierających budżetowanie, prognozowanie i raportowanie zarządcze.

Kluczowe elementy planowania według potrzeb firmyW jaki sposób zapracowaliśmy na taką opinię?  W niezwykle krótkim czasie udało nam się wykorzystać platformę FlexiReporting do zbudowania kompletnego modelu budżetowania sprzedaży, uwzględniającego kluczowe elementy planowania charakterystyczne dla firmy z branży FCMG:

  • model budżetowania TopDown, który pozwolił Działowi Sprzedaży w ciągu tygodnia przełożyć zagregowane założenia marketingowe na szczegółowy budżet ilościowy sprzedażowy dla ponad 70 klientów (handel nowoczesny i dystrybucja tradycyjna) i 500 aktywnych SKU, uwzględniający m.in. sezonowość sprzedaży i rozkład świąt ruchomych w nadchodzącym roku,
  • dedykowane modele planistyczne, pozwalające na ujęcie w budżecie nowych produktów (planowanych przez Dział Marketingu) sprzedaży eksportowej oraz produkcji kontraktowej,
  • formatki planistyczne, umożliwiające modyfikację budżetu (korekty BottomUp) oraz zaplanowanie sprzedaży produktów typu In/Out (charakterystycznej dla współpracy z sieciami dyskontowymi),
  • przełożenie planu wolumenowego na budżet wartościowy, z uwzględnieniem wszystkich poziomów rabatowania i warunków handlowych klienta (indywidualne cenniki, rabaty i bonusy wynikające z warunków handlowych oraz założenia dla promocji czasowych),
  • zestaw raportów wspierających analizę danych historycznych i weryfikację założeń budżetowych, włącznie z analizą Price/Volume/Mix, dzięki której możliwe było transparentne przedstawienie i zrozumienie bieżących wyników finansowych firmy oraz identyfikacja działań prowadzących do ogólnej poprawy rentowności sprzedaży.

Co ważne, mimo ekspresowego tempa prac, rozwiązanie zostało niezwykle pozytywnie przyjęte przez całą organizację. Niewątpliwie adaptacja systemu przez użytkowników była łatwiejsza dzięki możliwości pracy w środowisku MS Excel. Formatki i raporty zostały zaprojektowane w sposób dopasowany do potrzeb i preferencji użytkowników – ich układ absolutnie nie przypominał sztywnych, szaroburych tabelek charakterystycznych dla niektórych rozwiązań konkurencyjnych.

Dlaczego o tym piszę? Głównie dlatego, że uważam, iż rozwiązanie opisane powyżej doskonale wpisuje się w potrzeby wielu firmy sprzedających swe produkty za pośrednictwem sieci handlowych i dystrybucyjnych. Dla wielu lokalnych firm z branży FCMG (produkty spożywcze, kosmetyki, wyposażenie wnętrz, narzędzia, artykuły gospodarstwa domowego) system IT, pozwalający lepiej zrozumieć efektywność współpracy z poszczególnymi odbiorcami oraz powiązać strategiczne aspiracje z operacyjnymi budżetami sprzedaży, może być istotnym elementem poprawy wyników finansowych.

Międzynarodowe korporacje i największe firmy korzystają zazwyczaj z globalnych rozwiązań takich, jak chociażby Oracle Hyperion, IBM Cognos czy Infor. Polscy producenci i mniejsze firmy, by skutecznie z nimi konkurować, potrzebują narzędzi controllingowych o podobnej lub większej funkcjonalności i elastyczności. Przywołany przykład klienta z branży FMCG, pokazuje iż wdrożenie FlexiReporting może być jednym z elementów budowania przewagi konkurencyjnej w firmach dostarczających swe produkty do sieci handlu nowoczesnego i tradycyjnego.

 


O autorze:

Mariusz Sumiński – Dyrektor Zarządzający. Odpowiada za ofertę produktów i usług w obszarze finansów i controllingu. Zarządza rozwojem i wdrożeniami rozwiązań FlexiSolutions. Ekspert w zakresie projektowania i wdrożeń nowoczesnych systemów IT usprawniających procesy biznesowe i dostarczających informację menadżerską na wszystkich poziomach firmy. Absolwent Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Ukończył studia podyplomowe w zakresie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości oraz studia doktoranckie w dyscyplinie Zarządzanie na Akademii Leona Koźmińskiego.
Autor wielu artykułów specjalistycznych publikowanych na łamach prasy branżowej.